fredag den 3. oktober 2008

Strømpe begyndt i tåen.


Forleden surfede jeg rundt og så et sted en sok der var begyndt i tåen - det havde jeg aldrig set før - en udfordring - det måtte jeg prøve - den originale opskrift finder du hos Fru Dart - jeg har kun ladet mig inspirere - så her kommer min opskrift:
Strømper strikket fra tåen.

Garnforbrug ca. 1½ ngl. tyndt strømpegarn - strømpepinde nr. 3 - hæklenål ca nr. 3
Med en helt anden tråd hækles rundt om en strømpepind 8 masker -( hækl en ekstra luftmaske som bare sidder løst i luften, den skal bruges senere til at trævle det hæklede op) strik 5 pinde glat - nu trævles forsigtig den anden tråd op og disse 8 m. sættes på en pind - disse 16 m. fordeles på 4 pinde.
Der tages ud ved at samle en m. dr. op (efter den første m. er strikket) i beg. af 1. pind - i slut. af 2. p. - 1 beg. af 3. p. - og i slut. af 4.p. (udtag. kommer til at være i siderne) der tages ud på hveranden omg. til der er 13 m. på hver pind = 52 m.
Nu kan man fortsætte i glat eller strikke et lille mønster på de 2 pinde - fortsæt til 5 cm. før hel længde (mit måler 18½ cm )- nu strikkes hæl således:
strik 25 m. vend , slå om og strik 24 m. vend slå om sådan fortsættes til der er 8 m. som ikke er strikket - nu foregår det omvendt når man tar en ny m. mere med strikkes den sammen med omslaget - vend tag den første m. løs af men stram godt til for at undgå hul - fortsæt til alle m. er på pinden igen - strik nu rundt - saml 1 eller 2 m. op i hullet - disse tages sammen på hveranden omg. igen - strik nu til ønsket længde på skaft luk af ikke for stramt.
Strømpen er ligetil at lave - men lidt træls i tåen hvor man kun har 4 m. på hver pind - men sjovt at prøve.

2 kommentarer:

Amelie sagde ...

Hej Alice, tak for ordene i min blog. Ja, jeg strikker ogsaa sokker. Denne gerning loeber af sig selv mens jeg samtidig ser tv. Jeg kan altsaa ikke holde haendern stille. Dine sokker med begyndelsen i taaen, den goer nysgerrig. Jeg synes ellers ikke, at det er saa praktisk, men at strikke dem, det lokker.
Hilsen Amelie

Jacob sagde ...

må sige at jeg heller vil købe mine hyggesokker :-)